Of je nu vast in dienst bent, gedetacheerd of nog studeert. Je kunt er niet omheen.

Soms heb je nu eenmaal een periode waarbij het lastig(er) dan normaal lijkt om motivatie op te brengen. Je bent je bed niet uit te krijgen en ook heb je ‘ineens’ last van aanhoudende vermoeidheid. Maar hoe zorg je er dan tóch voor dat je op je werk of studie de motivatie kunt vasthouden en toch elke dag weer het beste uit jezelf kunt halen?

Dat heeft alles te maken met motivatie, wat is afgeleid van het Latijnse woord ‘motio’ wat beweging ofwel drijfveer betekent. Er bestaan twee vormen motivatie, extrinsieke en intrinsieke motivatie:

  • Bij extrinsieke motivatie ontstaat je motivatie vanuit een externe bron
  • Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie vanuit de persoon zelf

Op zoek naar een drijfveer

In het geval van een motivatiedip ben je dus op zoek naar een drijfveer om de motivatie weer op gang te brengen. Dan kun je wachten totdat er van buiten een prikkel komt (extrinsieke motivatie) die jou tot bewegen aanzet, maar veel interessanter is om te kijken hoe je een prikkel vanuit jezelf (intrinsieke motivatie) kunt activeren! Maar hoé?

Allereerst is het van belang om na te gaan waardoor de motivatie (deels) verdwenen is. Komt het door de werkzaamheden die zijn veranderd, saai zijn geworden of is het misschien de sfeer op de werkvloer? Ook kan het zijn dat je privésituatie meer aandacht vraagt waardoor je op je werk wat afwezig bent en je werk ineens een stuk minder interessant is geworden.

Op sommige aspecten in het leven hebben we helaas geen invloed. Waar we wél invloed op hebben is de manier waarop we omgaan met de gebeurtenissen. Juist het proberen je motivatie te vergroten, maakt dat je gelukkig(er) bent. En zeker als je goed bezig bent, geeft dat positieve energie! Aan de slag dus!

4 tips om je alvast op weg te helpen

  • Tip 1
    Verdeel je werk in behapbare, kleine, stukken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een to-do lijst te maken en hier steeds de taken één voor één af te strepen. Het afstrepen geeft op zichzelf al voldoening omdat je ziet hoe ver je al bent in je takenlijst!
  • Tip 2
    Als je jouw werkzaamheden hebt opgedeeld in kleine stukken kan je hier ook een beloning aan hangen. Kies een beloning die jij ook echt leuk vindt om te krijgen. Als je bijvoorbeeld houdt van een lekkere snack kun je deze als beloning gebruiken. Na twee of drie taken van de lijst te hebben weggewerkt kun je jezelf dan verblijden met een (niet al te ongezonde!) snack.
  • Tip 3
    In veel gevallen is het gebrek aan motivatie tijdelijk. Wees je hier dan ook van bewust! Door te relativeren raak je door je motivatiedip minder in de stress en is het ook weer makkelijker om uit de spreekwoordelijke put te klimmen.
  • Tip 4
    Het verliezen van de motivatie kan erg vervelend en frustrerend zijn. Leer hiermee omgaan door te accepteren dat iedereen hier wel eens last van heeft! Ga opzoek naar datgene wat jouw baan of studie zo leuk maakt of waar je het allemaal voor doet en probeer hier je energie uit te halen.

Mocht jouw huidige baan of studie toch niet jouw droombaan of droomstudie zijn en is het gebrek aan motivatie hieraan gelinkt? Dan is het misschien tijd om op zoek te gaan naar een baan of studie waar je wel gelukkig van wordt en waar je energie (en dus motivatie) uit haalt.

Angela Vleeschhouwer
Zorgadministrateur

Voorbereiden op een sollicitatiegesprek

Yes, je bent uitgenodigd op gesprek! Maar hoe ga je goed voorbereid het gesprek in?

lees meer

Enthousiast geworden? Solliciteer nu!

Neem nu die stap naar een nieuwe carrière en meld je aan voor één van onze traineeships. Weet je nog niet naar welke van de 3 je voorkeur uitgaat? Geef dan aan dat je geen voorkeur hebt, dan gaan we samen onderzoeken welke het beste bij je past!

Solliciteer nu!
solliciteer nu!